Il Sistema

IL SISTEMA (1969-1972)

Oprichting IL SISTEMA
In het najaar van 1969 benadert Luciano Cavanna Ciro Perrino en Floriano Roggero die op dat moment in The Love en Easy Rider spelen.
Luciano speelt op dat moment in een groep genaamd: I Cavalieri del Sole (de zonneruiters).
Hij wil samen met Ciro Perrino en Floriano Roggero repeteren. Hij neemt uit zijn band Enzo Merogno mee.
Het duurt even voordat ze allemaal hun oude bands verlaten.
Zo komt een viertal muzikanten bij elkaar voor een nieuw muzikaal avontuur.
Ciro Perrino wil vooral de kant van de progressieve rocksongs verkennen. Hij moet zijn mede bandleden overtuigen om ook daadwerkelijk te kiezen voor muziek in de stijl van Jimi Hendrix en de Cream.
Veel bands hebben een naam in meervoud.
Zij kiezen voor een naam in enkelvoud die verwijst naar een nog onontgonnen terrein. De keuze valt in eerste instantie op IL SISTEMA MUSICALE.
Dit blijkt toch te lang. De keuze wordt uiteindelijk IL SISTEMA.

Veel gestelde vragen
    Lees meer...

        De eerste bezetting van 1969 :

          

        Enzo Merogno ……………. gitaar, zang

        Luciano Cavanna ……………. basgitaar en zang

        Floriano Roggero ……………. Hammond orgel en Thomas orgel

        Ciro Perrino ……………. drums, percussion, fluit en zang


        Vervolgens komt er in 1971 nog een muzikant bij:


        Leonardo Lagorio ……………. fluit, saxofoon, en elektrische piano


        Het repeteren

        Luciano Cavanna heeft een duidelijk klassieke achtergrond. Hij speelt orgel, piano, gitaar en trompet. In IL SISTEMA besluit hij basgitaar te spelen.

        De band komt in contact met Anselmo Genovese die ze als sessie muzikanten in dienst neemt voor zijn shows.

        In de eerste maanden van 1970 oefent de band op eigen composities en voor deze shows.

        Ze hebben tussen Bordighera en Ventimiglia een alleenstaand pakhuis gevonden om te oefenen.

        Genovese nodigt ze uit om in een studio muziek op te nemen. De band voelt dat er mogelijkheden voor hen liggen.


        De optredens

        Voordat de zomer van 1970 begonnen is, hebben ze de gelegenheid om op te treden in een theater dat eigendom is van een religieuze gemeenschap in Vallecrosia met als uithangbord buiten: Een avond met IL SISTEMA.  Je kunt je voorstellen dat het hilarisch is om uitgerekend daar te beginnen met liedjes van Black Sabbath en te vervolgen met Uriah Heep’s gypsy.

        Enkele radiostations draaien wel wat van dit soort muziek maar zijn slecht te ontvangen in Italië zoals Radio Luxemburg. Radio Montecarlo is wel goed te ontvangen maar draait vrijwel uitsluitend commerciële muziek.

        Perrino heeft de LP’s van Black Sabbath en King Crimson gekocht. De eigenaar van de winkel koopt deze platen in Londen, meer gefascineerd door de hoezen dan door de muziek die hij eigenlijk helemaal niet kent.

        Dit soort platen is in Italië moeilijk te krijgen.

        Ze gaan vaak de Franse grens over om  dit soort platen te kopen. Deze platen en een compilatie van het Island label met Jethro Tull, Mott The Hoople, The Free en Spooky Tooth beluisteren ze eindeloos.


        Oefenruimte en repeteren

        Intussen groeit de collectie platen van Ciro Perrino gestaag. Onder invloed van deze muziek breidt het repertoire zich steeds verder uit.

        De samenwerking met Anselmo Genovese loopt af. Ze moeten een nieuwe oefenruimte zoeken. Ze vinden in Pompeiana, een klein dorp, een goed onderkomen vlakbij het ouderlijk huis van Luciano Cavanna. Ze bewerken de muren  van de ruimte om een betere akoestiek te krijgen. Ze willen de muziek opnemen om terug te kunnen luisteren en zo hun muziek te perfectioneren.

        Elke dag oefenen ze van 8 uur ‘s ochtends tot middernacht. Er wordt nauwelijks de tijd genomen om te eten.

        Ze gebruiken een Philips mono lage snelheids-bandrecorder van matige kwaliteit, een antiek geval, dat Ciro Perrino nog steeds in zijn bezit heeft met twee microfoons om een ruimtelijker geluid te creëren.


        Magie tijdens optredens

        Ze beginnen te werken aan een solide basis van bass en drums om een goede ritmesectie te krijgen ter ondersteuning van de rest van de band met name voor de live optredens. Het eerste live optreden is in de Galassia in Sanremo. De eigenaar gelooft in de band.

        De optredens in die tijd zijn eigenlijk altijd gericht op het dansen.

        Nu gebeurt er iets uitzonderlijks.

        Tijdens het optreden stoppen de mensen met dansen en gaan op de grond en op de tafels zitten om werkelijk naar de muziek te luisteren.

        Na het optreden is het even heel stil en vervolgens breekt het applaus los, wat heel ongebruikelijk is.

        Hier zijn musici aan het werk die werkelijk liedjes schrijven in de oorspronkelijke taal en die de moeite waard zijn om beluisterd te worden.

        Gaandeweg komen er meer optredens bij zoals in Club 64 in Sanremo.


        lHet Baccanale festiva

        Ze worden uitgenodigd voor het Baccanale in Sanremo. Dit is een concert georganiseerd door de leerlingen van de humanistische middelbare school, waarbij een concert de hele middag duurt.

        De leerlingen bepalen dan welke band de meeste kwaliteiten heeft, het meest interessant is en de meeste uitstraling heeft. Dit vindt plaats in de Wintertuin van het casino waar ook het Sanremo songfestival plaats vindt.

        IL SISTEMA speelt zijn beste repertoire met liedjes van East of Eden, Pink Floyd, King Crimson, Gentle Giant, early Atomic Rooster, Blood,Sweat & Tears, The Nice en de klassieke Spooky Tooth.

        Ook hier weer hetzelfde tafereel. Het publiek stopt met dansen om naar de muziek te luisteren.

        Vanwege het harde geluid moet het concert worden gestopt van het management van het casino, omdat de muren trillen en de fiches op de tafels liggen te schudden. De Baccanale is nadien nooit meer daar georganiseerd.


        Kennismaking met Leonardo Lagorio

        Bij de Baccanale ontmoet de band Leonardo Lagorio, die in de band Woops speelt.

        IL SISTEMA is onder de indruk van zijn muzikale kwaliteiten op saxofoon, fluit en piano. Spoedig zal hij lid van de band zijn.


        Anecdote

        Intussen breiden de optredens zich uit en ook de afstanden naar de optredens worden groter.

        Ze spelen in Piper 2000 in Viareggio en Voom Voom in Milan. Zodoende moet er transport voor de band en de instrumenten geregeld worden. Vanwege de magere financiële middelen valt de keuze op een tweede hands, oud oranje bestelwagentje de Fiat 1100 T.

        Al spoedig komen ze erachter  dat het predicaat oud niets te veel gezegd is.

        Op een koude winterdag ontstaat er in de bodemplaat van de carrosserie onder de voet van Ciro Perrino een enorme scheur in de bodemplaat van de carrosserie, zodat er direct sprake is van frisse lucht, maar deze lucht is wel erg fris.

        Ze leren snel de wetten van de muziek-business kennen. De eigenaar van het podium vertelt dat hij overnachting en eten kan regelen, maar ze moeten begrijpen dat ze dan wel gratis moeten optreden. Wat doe je dan?

        Het is een van de meest gevraagde plaatsen voor Italiaanse en internationale rock-bands. Dit zeer genereuze aanbod tussen aanhalingstekens kan je toch niet laten lopen ? Accepteren dus.


        Toenemende populariteit

        Leonardo Lagorio heeft aan zijn verplichingen bij zijn band Woops voldaan.

        In de nachtclub Eden Rock speelt Lagorio voor het eerst live mee als gastmuzikant.

        In het voorjaar van 1971 wordt er via het boekingskantoor 3P een nieuw optreden in Piper 2000 georganiseerd.

        De roem is hen vooruitgesneld en er komen fans uit alle delen van Italie.

        Ze krijgen allerlei commentaar zoals van een kale bezoeker met een militaire outfit die vertelt dat ze geweldig spelen. Tevens vertelt hij dat de bands die niet bevallen met instrumenten en al van het podium gegooid worden. De boodschap is duidelijk.

        Ze trekken met hun optredens steeds meer aandacht. Alberigo Crocetta, een talenten scout, vraagt hen voor een prestigieus festival met avant-garde muziek. Uiteindelijk zijn ze niet gegaan vanwege het feit dat Enzo Merogno kiest voor zijn studie aan de universiteit.

        Later belt Crocetta Ciro Perrino op om te vragen of hij kiest voor de rechtenstudie of voor de muziek.


        Anecdote

        Voor Ciro Perrino is de keuze wel duidelijk. Hij wil doorgaan met IL SISTEMA mede dankzij de vele contacten met muziekpodia en boekingskantoren die ze  hebben opgebouwd.

        Ze hebben hun bestelwagen zwart geschilderd met de naam van de band in grote blauwe  letters.

        Op een keer zijn ze op weg naar een optreden in Milaan en belanden ze midden in een demonstratie met spandoeken waarop geschreven is: Abbasso il sistema ( weg met het systeem ). Dit is hilarisch en grappig tegelijk. Na veel discussie en uitleg begrijpen de demonstranten uiteindelijk dat zij geen vertegenwoordigers van ‘het systeem’ zijn en laten ze hen gaan.

        Een andere keer doen ze een aantal openlucht optredens in San Giuliano, een klein plaatsje bij Milaan.

        Aan het eind van de optredens blijkt hun bestelwagen gestolen te zijn. Er zit niets anders op dan dit aan te geven bij de politie.

        Deze vindt hun bestelwagen vrij vlot terug in een beek aan de rand van Milaan. Alle tassen waar het drumstel normaal in wordt vervoerd zijn open gemaakt. De dieven zijn ongetwijfeld op zoek geweest naar drugs. Er wordt automatisch aangenomen dat musici  ofwel drugsverslaafd zijn dan wel drugsdealers zijn. Er wordt niets vermist en gelukkig staat het drumstel nog op de plaats van het optreden.


        Muzikale ontwikkeling

        Met de fluitist Leonardo Lagorio in de gelederen kunnen ze gaan werken aan een nieuw repertoire. Hier komen we op een belangrijk keerpunt in de carrière van de band. Luciano Cavanna heeft al langer het idee in gedachten om  klassieke meesterwerken om te zetten in rock stijl.

        Luciano Cavanna en Ciro Perrino gaan naar een speciale winkel voor langspeelplaten in Nice in Frankrijk om Moussorgsky’s A Night on the Bare Mountain te kopen.

        Luciano Cavanna bewerkt dit stuk om het geschikt te maken voor een vijf-mans rockband. Het begin met de violen wordt bijvoorbeeld gespeeld door het Hammond orgel en een drum cimbaal, terwijl aan het einde een Engels gezongen deel de oorspronkelijke strijkers vervangt.

        Luciano Cavanna schrijft ook de sombere en duistere tekst voor dat deel.

        Met slechts zeven instrumenten en een stem slagen zij erin om een volledig muziekstuk op te bouwen zonder het oorspronkelijke meesterwerk geweld aan te doen.

        Met de fluitist erbij kan de band  nu ook de songs van Jethro Tull opnieuw arrangeren.


        Eerste popfesitval

        De 3P Studio uit Genua vraagt de band om op te treden in Loano op 26 augustus 1971.

        Daar zal het eerste popfestival in Ligurië gehouden worden in discotheek I Pozzi di Loano.

        Dit zal van ’s ochtends tot diep in de nacht gehouden worden. Enkele van de deelnemers zijn de New Trolls, Nuova Idea, Delirium, La Morte di Irene, Mia Martini (de eerste winnaar van het  Festival della Musica d’Avanguardia e di Nuove Tendenze in Viareggio), Garybaldi, Sergio Gadolla’s Dandy’s, The Trip, Latte e Miele, Maya.

        Er zijn ongeveer 3000 toeschouwers.

        Om niet te veel tijd te verliezen tussen de optredens heeft de organisatie besloten dat iedere band met dezelfde versterkers, microfoons en drumstel zal optreden. Maar zoals bekend heeft iedere drummer voorkeur voor zijn eigen opstelling en indeling van de drumkit.

        Ciro Perrino stelt zijn drumkit ter beschikking zodat niet iedere drummer met de armzalige drumkit van de organisatie hoeft te spelen.

        Dat betekent dat hij aan het einde van alle optredens de drumvellen van zijn drumkit moet vervangen.


        Winnaars

        IL SISTEMA speelt aan het einde van de middag. De zon gaat langzaam onder en een zachte bries zorgt voor afkoeling van de hitte ter plekke.

        De band start met America van The Nice, gevolgd door  Bourree van Jethro Tull en het sterke Black Sabbath van de gelijknamige band. Vervolgens spelen ze het zachte I Talk to the Wind, en het sterke Pictures of the City van King Crimson. Als klapstuk tenslotte A Night on the Bare Mountain.

        Dit trekt een ieders aandacht en het publiek bestormt het podium zodat de band nergens heen kan.

        Er volgt een overweldigend applaus en een luide roep om een encore. Maar de organisatie is zo strak dat bij een encore de volgende band Delirium uit het programma geschrapt wordt.

        Er is weinig keus omdat het publiek een encore heeft afgedwongen. Dus speelt de band nogmaals Bourree en A Night on the Bare Mountain.

        Er volgt een staande ovatie.

        De band wordt eenstemmig tot winnaar uitgeroepen van het popfestival en krijgt de bokaal voor de winnaar.

        Helaas is deze overwinningsbokaal  verloren gegaan. De triomf is geheel voor IL SISTEMA.

        Na deze onvergetelijke ervaring volgen er meer mogelijkheden voor de band.


        Platencontract?

        Zij zetten de eerste stappen voor het tekenen van een platencontract.

        Terwijl ze aan de ene kant steeds meer concert aanbiedingen krijgen, ontstaan er aan de andere kant langzaam interne spanningen. Gitarist Enzo Merogno wil zich steeds meer op zijn studie richten en minder op de live-optredens, terwijl de band nu alle inzet van de bandleden nodig heeft om te groeien en de definitieve doorbraak te bewerkstelligen.


        Veranderingen

        Luciano Cavanna en Ciro Perrino zorgen voor vervanging van Enzo Merogno. Floriano Roggero en Leonardo Lagorio verzorgen meer de management kant van de band. Uiteindelijk wordt voor Guido Damiano, een gitarist en zanger uit Milaan gekozen.

        Zijn ouders hebben een huis in San Remo zodat hij praktisch gezien makkelijk kan aansluiten.

        Ciro Perrino kent Guido Damiani al en heeft enkele muzikale ideeën met hem gemeen.

        Het is bekend dat de komst van een nieuw bandlid vaak invloed heeft op de muziek. Dat gebeurt ook met Guido.

        Hij levert bijdrages aan de composities. Hij introduceert songs die hij al in een eerder stadium heeft gemaakt.


        Fiasco

        Op 14 oktober 1971 neemt de band deel aan de First Davoli Pop Meeting, georganiseerd door het historische muziek-instrumenten merk Davoli in het sportpaleis Reggio Emilia, gesponsord door het blad Ciao 2001.

        Door verschillende oorzaken wordt dit optreden een fiasco. Ze krijgen amper tijd om een sound check te doen en er is niemand die het geluid checkt in de zaal. In die tijd bestaan er nog geen geluidstechnici die bands begeleiden. Improvisatie is troef.

        Ciro Perrino moet spelen op de drum kit van Davoli omdat zij het evenement onder de aandacht hebben gebracht.

        Er is te veel terugkoppeling van achter het podium zodat ze elkaar totaal niet kunnen verstaan. Achteraf blijkt de versterker van Damiani uit te staan.

        Het publiek staat verspreid en ver weg, zodat het geluid niet optimaal is.

        Het is aan de harmonie tussen Luciano Cavanna en Ciro Perrino te danken dat het geen volledig drama wordt.

        Thuis gekomen staan er weer veranderingen voor de deur. De samenwerking met Guido Damiani staat onder druk en Luciano Cavanna vertelt meer tijd nodig te hebben om nieuw song materiaal te schrijven in plaats van steeds repeteren.


        Muzikale paden

        IL SISTEMA begint te experimenteren met de elektronische vervorming van hun oorspronkelijke geluid met behulp van Carlo Cavanna, de broer van Luciano. Hij heeft een mengvorm tussen een machine en een synthesizer  ontwikkeld genaamd Empirico Primo, spoedig gevolgd door Empirico Secondo.  Dat zijn de voorlopers van de latere synthesizer, die geluiden kan opwekken en vervormen.

        De rol van de diverse bandleden verandert.

        Guido Damiani verlaat de band en Ciro gaat zich toeleggen op elektronische muziek.

        Hij wordt daardoor tijdelijk vervangen door drummer Guido Sottile.

        In de laatste grote compositie van de band, voortgekomen uit het creatieve brein van Luciano Cavanna, verandert hij van basgitaar naar sologitaar, Guido Sottile speelt drums en Ciro bespeelt de elektronische apparaten.

        Il Pozzo is het grootste bewijs  van de artistieke groei van de band. Het is geïnspireerd op de persoonlijke spirituele veranderingen in het leven van Luciano Cavanna die een nieuw geloof belijdt.


        Het naderende einde

        Spoedig zal Luciano Cavanna stoppen als professionele muzikant. Iedereen in de band moet nu beslissen hoe het verder moet. Het is duidelijk dat dit het einde betekent van IL SISTEMA.

        Floriano Roggero moet in dienst en kan geen dienst weigeren.

        Leonardo Lagorio gaat bij de band Museo Rosenbach spelen, waar inmiddels Enzo Merogno ook al speelt .

        Ciro Perrino besluit zich te concentreren op zijn pianospel zonder zijn experimenten te stoppen met elektronische muziek.


        Het einde

        Al met al heeft het bestaan van IL SISTEMA ongeveer drie jaar geduurd.Het heeft geen platencontract opgeleverd.

        De band heeft uitsluitend een contract voor concerten en live optredens.

        Mellow Records publiceert een dubbel album en een cd van IL SISTEMA die gebaseerd zijn op de banden die opgenomen zijn tijdens de repetities gedurende twee jaar.

        Het is jammer dat er geen oorspronkelijke platen zijn opgenomen omdat over het algemeen wordt aangenomen dat de band tot meer in staat was dan is vastgelegd.

Share by: