Minder elektronica, meer instrumenten
Tegelijkertijd heeft hij zich beziggehouden met het bepalen van de richting die hij op wil met zijn muziek. Hij gaat steeds minder gebruik maken van digitale opnames met keyboards, samplers, synthesizers, ritme-machines en computers.
Aan het einde van de jaren negentig concentreert hij zich steeds meer op zijn uiteindelijke doel: het schrijven van muziek voor orkest, kleine ensembles en voor de piano. Hierbij wil hij gebruik maken van instrumenten met musici uit de klassieke school om tot een mengeling van muziek uit verschillende delen van onze wereld te komen.
L’ISOLA
In 1998 speelt hij piano met een orkest bestaande uit twintig klassieke musici aan het meer van Orta in Noord Italië in de prachtige omgeving van de Heilige Berg die gewijd is aan het leven van de Heilige Franciscus.
Dirigeren en piano spelen
Hij besluit om zijn composities te dirigeren en nog uitsluitend piano te spelen. Alleen het idee, hoe dit vorm te geven, ontbreekt nog. Dit idee ontstaat bij een bezoek aan het eiland San Giulio, dat je ziet liggen vanaf de Heilig Berg aan de oever van het Lago d’Orta in Noord Italië. Daar ontdekt hij rond het klooster borden met opschriften. Deze opschriften worden de titels van de liedjes op zijn werk genaamd L’ISOLA. Hierover later meer.