Solo-instrumentaal

SOLARE EARLY TAPES
SOLARE EARLY TAPES
SOLARE
SOLARE
FAR EAST
FAR EAST
THE INNER GARDEN
THE INNER GARDEN
MOON IN THE WATER
MOON IN THE WATER
DE RERUM NATURA
DE RERUM NATURA
L’ISOLA
L’ISOLA
L’ISOLA KLEIN ENSEMBLE
L’ISOLA KLEIN ENSEMBLE
INNER INSPIRATION
INNER INSPIRATION
SOOTHING HEART
SOOTHING HEART
ENERGETIC
ENERGETIC

 

 

 

 

 

SOLARE EARLY TAPES

Na vele jaren wist Perrino beslag te leggen op de demo-tapes van SOLARE. Deze demos uit 1978 werden door de toenmalige directeur van de platenmaatschappij waar hij zijn eerste contract als solist getekend had, bekritiseerd vanwege een …. te ruimtelijk geluid.
In feite had Perrino uitgebreid gebruik gemaakt van heel esthetische echogeluiden uit de omgeving van de sterren en uit verre werelden die lichtjaren van ons verwijderd zijn.
Hij wilde een achtergrond scheppen, een geluidsdeken die voor hem erg indrukwekkend zou zijn en die zou passen bij de opzet van de composities en bij de sfeer die zo dicht mogelijk bij zijn gevoel lag. Hij voelde zich door deze kritiek tegen zijn zin gedwongen om de koers te veranderen en belangrijke wijzigingen door te voeren, ten koste van zijn eigen inzichten.
Het was duidelijk dat de melodieuze delen niet harmonieerden met elkaar zoals hij had bedacht.
In feite had hij uitgebreid gebruik gemaakt van zijn twee EMS AKS en de Mini Moog, die een hoofdrol vertolkten in zijn laatste progressieve formaties ST. TROPEZ en LA COMPAGNIA DIGITALE. Nu werd hij gedwongen de ruimte ‘op te ruimen’. Toch was het toen een goede keuze.
Vandaag de dag heeft hij er geen spijt van, omdat hij nu de gelegenheid heeft gehad een nieuw album te herontdekken, hoewel het 38/39 jaar oud is.
Perrino reinigt de demo-tapes met hedendaagse geavanceerde systemen om achtergrondgeluiden en ruis te verwijderen, die waren ontstaan door het stof waarin ze jaren hadden gelegen.
Maar vooral belangrijk voor Perrino was het terugbrengen in de oorspronkelijke staat van het lied Neptunus. Het lied dat hij had moeten offeren vanwege de toenmalige limiet van 40 minuten muziek op een langspeelplaat om voldoende  geluidskwaliteit te behouden. Het resultaat is dat Neptunus weer in volle glorie terugkeert zoals het bedoeld is.
Nu zijn de planeten weer compleet. Zonder Earth omdat hij reeds gepland had om een opera te schrijven die geheel aan de planeet Aarde gewijd zou zijn. Op de originele tape stond de muziek van de planeet Aarde model voor de Saturnusringen. De volgorde op de EARLY TAPES is nu zoals Perrino het zou willen.
Mercurius, Venus, Mars, Jupiter, de Saturnusringen, de planeet Saturnus, Uranus, Neptunus en Pluto.
Een ander belangrijk punt is de afbeelding op de cover. Hij heeft nu de cover die hij wilde in 1979. Toen zijn platenmaatschappij toestemming vroeg voor de afbeelding van de Pleiaden op de cover, bleek de NASA de rechten op deze foto te hebben. De NASA weigerde toestemming te geven voor publicatie van deze foto. Dus moest Perrino toentertijd een ander foto kiezen.
Nu was er een goede vriend van Perrino, die sterren fotografeerde, van wie hij een prachtige foto mocht gebruiken van jawel de Pleiaden. De foto is met de geavanceerde apparatuur van zijn vriend gemaakt in dezelfde tijd waarin hij de hand wist te leggen op de tapes van SOLARE. Magisch!
Nu heeft Perrino de originele composities en de afbeelding op de cover, precies zoals hij het in 1979 had willen hebben.

 

https://www.ciroperrino.nl/wp-content/uploads/2016/09/solare-early-tapes-front.jpg
https://www.ciroperrino.nl/wp-content/uploads/2016/09/solare-early-tapes-back.jpg