Het verhaal achter het muziekstuk van februari: BLOSSOMS

In aanloop naar de pianoconcerten in de komende septembermaand is dit een maandelijkse rubriek waar we het verhaal, de achtergrond en de betekenis van de pianostukken van Ciro Perrino belichten. Dat betreft de pianostukken die mogelijkerwijs aanstaande september op de concerten gespeeld gaan worden.
Allereerst vertelt Ciro iets over het ontstaan van het stuk en de bedoeling die hij er mee heeft. Vervolgens wordt Ciro geïnterviewd door mij (de webbeheerder: zie contact) naar aanleiding van het verhaal dat hij heeft verteld.
Tenslotte kunt u via youtube het besproken stuk beluisteren.
We beginnen de maand februari met het pianostuk BLOSSOMS van het album BACK HOME.

Ciro’s verhaal
De eerste opzet voor BLOSSOMS dateert uit de periode toen ik materiaal aan het verzamelen was voor het album DE RERUM NATURA in 1996.
Ik herinner me dat ik de klanken  van de piano wilde mengen met de kracht van een compleet orkest. Ik ondernam vele pogingen maar ik slaagde er niet in om een dialoog te creëren tussen de klanken van de piano en het  orkest. Toen ik mij realiseerde dat de piano compositie een eenheid op zichzelf vormde, begreep ik pas waarom de dialoog niet tot stand kwam.
De compositie was er niet naar om ondersteund of overschaduwd te worden door orkestrale inbreng. Dus heb ik de compositie toen gelaten voor wat het was en bewaard.
Toen ik materiaal voor het album BACK HOME begon te schrijven en te verzamelen, herinnerde ik mij de compositie. Deze was intussen  bijna twintig jaar oud.
Voor mij was de compositie nog steeds een delicatesse en springlevend.
Mijn visie op de titel BLOSSOMS is altijd hetzelfde gebleven sinds het schrijven van de compositie. Het verlangen om blootsvoets in het lange voorjaarsgras te wandelen  te midden van  duizenden bloemtoppen  die op het punt staan om uit te komen.

 

BLOSSOMS