Het verhaal achter het muziekstuk van maart: INTERLUDIO

In aanloop naar de pianoconcerten in de komende septembermaand is dit een maandelijkse rubriek waar we het verhaal, de achtergrond en de betekenis van de pianostukken van Ciro Perrino belichten. Dat betreft de pianostukken die mogelijkerwijs aanstaande september op de concerten gespeeld gaan worden.
Allereerst vertelt Ciro iets over het ontstaan van het stuk en de bedoeling die hij er mee heeft. Vervolgens wordt Ciro geïnterviewd door mij (de webbeheerder: zie contact) naar aanleiding van het verhaal dat hij heeft verteld.
Tenslotte kunt u via youtube het besproken stuk beluisteren.
De maand maart bespreken we het nummer INTERLUDIO, te weten de pianoversie van het album BACK HOME  en de orkestversie van het album THE INNER GARDEN.

Ciro’s verhaal
Het verhaal over INTERLUDIO gaat erg ver terug. Deze compositie verscheen voor het eerst op het album THE INNER GARDEN, dat in 1992 uitkwam.
Bij die gelegenheid, indachtig mijn bedoelingen om klank samples te versmelten met elektronische en orkestrale klanken, had ik een bewerking in gedachte met de piano. Ik wilde een onopvallend zacht klanktapijt van strijkers op de achtergrond en een hobo die vol gevoel de rol van het zingen op zich nam.
Toen ik enige tijd later naar INTERLUDIO luisterde, besefte ik dat de compositie haar onafhankelijkheid en bekoorlijkheid behield zelfs als ik haar uitsluitend op de piano speelde.
De titel is ontleend aan de wereld van de klassieke muziek. Zowel toen als nu is INTERLUDIO een moment van uitstel, dat in het voorbijgaan verschillende sferen in elkaar over laat gaan.
Tijdens mijn pianoconcerten, waarin de composites in een specifieke volgorde van tijd worden gespeeld, helpt dit om de luisteraar in een wereld te brengen, waar de behoefte aan gevoelens wordt vervuld. Het gevoel van het inhaleren van een ademteug alvorens je reis te vervolgen.

 

INTERLUDIO met orkest

INTERLUDIO met piano